پایگاه خبری پیام آفتاب - آخرين عناوين :: نسخه کامل http://www.payam-aftab.com/ Sun, 05 Jul 2020 09:51:16 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal2/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری پیام آفتاب http://www.payam-aftab.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری پیام آفتاب آزاد است. Sun, 05 Jul 2020 09:51:16 GMT 60 فهرست نامزدوزیران تیم عبدالله هفته جاری تکمیل می‌شود / حزب وحدت اسلامی درتلاش برای به دست آوردن دو وزارتخانه است http://www.payam-aftab.com/fa/doc/news/93316/فهرست-نامزدوزیران-تیم-عبدالله-هفته-جاری-تکمیل-می-شود-حزب-وحدت-اسلامی-درتلاش-دست-آوردن-دو-وزارتخانه در حالی که تنها دو هفته به آغاز رخصتی تابستانی مجلس نمایندگان باقیمانده، ارگ ریاست جمهوری هنوز فهرست نامزدوزیران را برای کسب رای اعتماد به مجلس نفرستاده‌است. مقامات ارگ می‌گویند که تکلیف نامزدوزیران سهم محمداشرف غنی روشن شده اما فهرست نامزدوزیران تیم عبدالله هنوز تکمیل نشده‌است. به گزارش پیام آفتاب، روزنامه ۸صبح در شماره امروز (یکشنبه ۱۵ سرطان/تیر) خود به نقل از منابعی آگاه در قصر سپیدار نوشت: فهرست نامزدوزیران سهم عبدالله عبدالله در هفته جاری احتمالاً تکمیل می‌شود. به گفته منابع، «روی حضور دو نامزدوزیر زن در سهم سپیدار صحبت شده، اما بحث‌های کنونی تشکیل فهرست نامزدوزیران، برخواسته‌های حزب وحدت اسلامی متمرکز است.» منبع می‌افزاید: «عبدالله عبدالله حین امضای توافق‌نامه سیاسی با محمداشرف غنی وعده کرده بود که کرسی وزارت امور داخله یا دو وزارت‌خانه دیگر را به حزب وحدت اسلامی به رهبری کریم خلیلی خواهد سپرد.» حال از آنجا که «محمدمسعود اندرابی»، سرپرست کنونی وزارت امور داخله قرار است به عنوان نامزدوزیر از سوی تیم عبدالله به مجلس معرفی شود، «حزب وحدت اسلامی» بر اساس وعده عبدالله خواستار دو کرسی در کابینه شده‌است. با این حال تاکنون تنها یک وزارتخانه به این حزب اختصاص یافته و رایزنی‌های این حزب برسر به دست آوردن یک وزارت‌خانه دیگر، همچنان با عبدالله عبدالله ادامه دارد. منابع آگاه همچنین تصریح می‌کنند که تکلیف حزب جنبش ملی در کابینه روشن شده‌است. پیشتر رهبری حزب جنبش ملی فهرست سه نامزدوزیر خود را به عبدالله عبدالله سپرده بود، اما به گفته منابع آگاه، عبدالله خواستار اختصاص یافتن تنها دو کرسی کابینه به این حزب شده‌است. ]]> سیاسی و امنیتی Sun, 05 Jul 2020 09:23:13 GMT http://www.payam-aftab.com/fa/doc/news/93316/فهرست-نامزدوزیران-تیم-عبدالله-هفته-جاری-تکمیل-می-شود-حزب-وحدت-اسلامی-درتلاش-دست-آوردن-دو-وزارتخانه در شبانه‌روز گذشته ۳۸ مبتلا به کرونا در افغانستان جان باخته‌اند http://www.payam-aftab.com/fa/doc/news/93315/شبانه-روز-گذشته-۳۸-مبتلا-کرونا-افغانستان-جان-باخته-اند وزارت صحت عامه اعلام کرد که در شبانه‌روز گذشته ۳۸ بیمار کووید-۱۹ در کشور جان باخته‌اند که با ثبت این رقم، شمار مجموع قربانیان ویروس کرونا در افغانستان به ۸۶۴ تن افزایش یافته‌است. وزارت صحت عامه روز یک‌شنبه (۱۵ سرطان/تیر) با انتشار آمار روزانهٔ مبتلایان به ویروس کرونا، اعلام کرد که در شبانه‌روز گذشته از ۵۹۲ نمونه‌گیری، ابتلای ۲۷۹ تن به ویروس کرونا تأیید شده‌است. به این ترتیب، شمار بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۳۲ هزار و ۹۵۱ تن افزایش یافته‌است. همچنین در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۰۲ تن از بیماران کووید-۱۹ در کشور صحت‌یاب شده‌اند که با احتساب این رقم ۱۹ هزار و ۳۳۶ تن از بیماران کووید-۱۹ شفایاب شده‌اند. در حال حاضر، ۱۲ هزار و ۷۲۱ بیمار فعال کووید-۱۹ در کشور وجود دارند. وزارت صحت عامه تاکنون ۷۵ هزار و ۷۴۷ نمونه مشکوک به ویروس کرونا را بررسی کرده‌است. ]]> اجتماعی Sun, 05 Jul 2020 07:38:52 GMT http://www.payam-aftab.com/fa/doc/news/93315/شبانه-روز-گذشته-۳۸-مبتلا-کرونا-افغانستان-جان-باخته-اند ​ضمیر کابلوف: سازمان جاسوسی آمریکا درحال قاچاق موادمخدر در افغانستان است http://www.payam-aftab.com/fa/doc/news/93314/ضمیر-کابلوف-سازمان-جاسوسی-آمریکا-درحال-قاچاق-موادمخدر-افغانستان «ضمیر کابلوف»، نمایندهٔ ویژهٔ روسیه در امور افغانستان گفت که شماری از اعضای سازمان جاسوسی آمریکا (CIA) در قاچاق مواد مخدر در افغانستان دست دارند. به گزارش پیام آفتاب و به نقل از خبرگزاری تاس، ضمیر کابلوف گفت که این اعضای سازمان جاسوسی آمریکا که در قاچاق مواد مخدر دست دارند، کسانی هستند که روسیه را به تبانی با طالبان برای هدف قرار دادن سربازان آمریکایی، متهم می‌کنند. به گفتهٔ وی، هواپیماهای متعلق به سازمان سیا از میدان هوایی قندهار و همچنین میدان هوایی بگرام در نزدیکی کابل به هر جایی که بخواهند از جمله به آلمان و رومانیا، بدون هیچ گونه بازرسی پرواز می‌کنند. نمایندهٔ ویژهٔ روسیه در امور افغانستان گفت که هر یک از باشندگان کابل این موضوع را می‌داند و آمادهٔ صحبت کردن در این مورد است. این درحالی است که پیشتر روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که مقامات اطلاعاتی آمریکا شواهدی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد «گ.آر. یو» یا «اداره اطلاعات نظامی خارجی ستاد کل نیروهای مسلح فدراسیون روسیه» به طالبان برای کشتن سربازان آمریکایی در افغانستان پاداش می‌داده‌است. پس از نشر این گزارش، سفارت روسیه در آمریکا آن را رد کرد و محتوای آن را جعلی خواند. ]]> سیاسی و امنیتی Sun, 05 Jul 2020 07:26:16 GMT http://www.payam-aftab.com/fa/doc/news/93314/ضمیر-کابلوف-سازمان-جاسوسی-آمریکا-درحال-قاچاق-موادمخدر-افغانستان ​سفارت آمریکا کانون بحران ساز در لبنان http://www.payam-aftab.com/fa/doc/news/93308/سفارت-آمریکا-کانون-بحران-ساز-لبنان  بعد از سرنگونی صدام حسین، نگرو پونته پس از پل برمر فرماندهی سیاسی نیروهای آمریکایی را به عنوان سفیر در بغداد به دست گرفت. عملیات ترور و انفجار خودروهای بمب‌گذاری شده پس از ورود او به عراق شعله‌ور شد اما کمتر کسی در این ارتباط دستگیر شد. زمانی که حدود ۱۸۰ هزار جنگجوی آمریکایی در عراق مستقر بودند که با ایجاد مقرهای ایست و بازرسی دست کم در شهرها هر حرکتی را تحت نظر داشتند. نگروپونته پس از مدتی از سوی رئیس‌جمهور جورج بوش فراخوانده شد و در سمت کلیدی هدایت جامعه اطلاعاتی و امنیتی آمریکا که از «سیا» تا «اف بی‌ای» را شامل می‌شود منصوب شد. نگروپونته پیش از پایان ماموریتش با زبان مزاح به یکی از از رهبران سیاسی عراق گفته بود که آیا می‌دانی چرا در آمریکا کودتا نمی‌شود؟ مقام عراقی پاسخ داده بود که دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد از توزیع قدرت تا دموکراسی ریشه دار و… که نگروپونته بی‌درنگ می‌گوید: «زیرا آمریکا در واشینگتن سفارت ندارد.» تلاش در جهت بی‌ثبات سازی و البته برقراری ثبات و فضای همسو با منافع آمریکا از مهم‌ترین راهبردهای واشینگتن در سایر کشورها از جمله منطقه غرب آسیاست. هر واحد سیاسی که دارای راهبردها و سیاست‌های مورد انتظار کاخ سفید باشد ولو نظام سیاسی آن مبتنی بر اصول مردم‌سالاری هم نباشد (مانند کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس) به راحتی می‌تواند به حیات خود ادامه دهد و با جنایاتی همچون قتل فجیع خاشقجی و تجاوز به یمن، در محیط بین‌الملل نیز محدودیتی برای آنها به وجود نیاید. دورتی‌شیا سفیر آمریکا در بیروت جمعه گذشته در سخنانی تلویزیونی مدعی شد که «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان ثبات این کشور را تهدید می‌کند و حزب‌الله مانع حل بحران اقتصادی در این کشور است. وی همچنین تهدید کرده که تحریم‌های آمریکا ممکن است شامل طوائف و جریانات لبنانی هم‌پیمان و حامی حزب‌الله نیز بشود. وی اعلام کرد که واشینگتن در لبنان از دولتی که در آن حزب‌الله حضور نداشته باشد، حمایت می‌کند. اظهارات فوق توسط خانم شیا در راستای مداخله‌های مرسوم سفرای آمریکا در امور داخلی کشورهای محل مأموریت خود قابل تفسیر است. او همچنین به این نکته پرداخته‌است که مردم لبنان این وضع را تحمل نخواهند کرد. منظور وی از (مردم لبنان) که در پی چنین موضعگیری در حمایت از سخنان او و در مخالفت با دولت و جریان مقاومت وارد میدان می‌شوند همان کسانی هستند که معمولاً فاز دوم آشوبها را کلید زده و برای مدتی جوامع هدف را با تلاطم مواجه می‌سازند یعنی افراد از قبل آموزش دیده که در فضای مجازی و چه بسا به صورت حضوری همه فنون اغتشاشات شهری را فراگرفته و پس از اشاره سیاستمداری یا حادثه‌ای وارد میدان می‌شوند. اعمال فشار اجتماعی و رسانه‌ای و به تبع آن سیاسی ادامه می‌یابد تا نظام سیاسی هدف تن به خواسته طراحان این بازی بدهند لذا باید گفت که از سخنان خانم سفیر بوی تفرقه و درگیری‌های جدید در لبنان به مشام می‌رسد که در کنار اعمال تحریم‌های وسیع علیه ایران، قانون قیصر علیه سوریه می‌تواند مقدمه تحرکات جدید واشینگتن علیه محور مقاومت و این بار علیه لبنان باشد. از اینجاست که می‌توان به رمز و راز آن سخن کنایه‌آمیز نگروپونته پی برد. سفارت آمریکا در لبنان می‌تواند مرکزی برای هدایت مداخله خارجی و چه بسا کودتا در لبنان باشد. ناگفته نماند که چنین فرایند و طرحی برای مردم ایران ناآشنا نیست چرا که در سال‌های اخیر و در مقاطع مختلف از سوی سفارت انگلیس حوادث مشابهی طراحی و اجرا شده‌است. البته این نکته را هم باید افزود که اهداف مجریان طرح‌های مذکور که منجر به پدیده‌های نام آشنا برای کشورهای منطقه یعنی انقلابهای رنگین، تغییر بدون خشونت، انقلاب نرم و… می‌شود لزوماً با هدف اسقاط نظامهای سیاسی نیست و در مورد لبنان همانند آنچه در عراق رخ داد، تغییرات محدود یا تغییر رفتار حاکمیت توسط واشینگتن مد نظر خواهد بود. ]]> بین‌الملل Sun, 05 Jul 2020 06:55:30 GMT http://www.payam-aftab.com/fa/doc/news/93308/سفارت-آمریکا-کانون-بحران-ساز-لبنان ​یک سرباز آمریکایی در افغانستان کشته شد http://www.payam-aftab.com/fa/doc/news/93313/یک-سرباز-آمریکایی-افغانستان-کشته وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که یک سرباز ارتش این کشور در افغانستان کشته شده‌است. به گفته پنتاگون، «وینسنت سباستین ایبریا» که ۲۱ سال سن داشته‌است روز جمعه (۱۳ سرطان/تیر) در نتیجه تصادف واسطه نقلیه حامل وی در ولایت فراه کشته شده‌است. وزارت دفاع آمریکا روز گذشته کشته شدن این سرباز را تأیید کرد و گفت که جزئیات این حادثه در حال بررسی می‌باشد. پیش‌تر اداره بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) با نشر گزارشی اعلام کرده که در جریان سه ماه اول سال جاری میلادی هفت سرباز آمریکایی در افغانستان جان باخته و ۱۱ سرباز دیگر این کشور زخمی شده‌اند. سال گذشته حدود ۲۰ سرباز آمریکایی در افغانستان کشته شده بودند. ]]> سیاسی و امنیتی Sun, 05 Jul 2020 06:16:44 GMT http://www.payam-aftab.com/fa/doc/news/93313/یک-سرباز-آمریکایی-افغانستان-کشته اقسام معاشرت‌های اجتماعی از نگاه قرآن http://www.payam-aftab.com/fa/doc/news/93307/اقسام-معاشرت-های-اجتماعی-نگاه-قرآن انسان‌ها از نظر سنی و علمی متفاوت هستند. در تنظیم روابط اجتماعی با هر یک از آنها باید بر اساس شرایط و مقتضیات سنی و عملی و مانند آن عمل کرد؛ زیرا دور از ادب است که با عالمان و رهبران و استادان چنان کنیم که با فرد عامی و کودکی رفتار می‌کنیم. هر چند که در اخلاق اجتماعی به تفصیل بر این نکته تأکید شده‌است که فضیلت و کرامت انسانی می‌طلبد که رفتار یکسانی داشته باشیم؛ چرا که هر گونه منش ما می‌طلبد ما رفتار می‌کنیم و با رفتار و کنش‌ها و واکنش‌های خویش در حقیقت شخصیت خویش را به نمایش می‌گذاریم، ولی باید توجه داشت که آداب به نکات و لطایف رفتاری ما توجه دارد؛ بنابراین باید به گونه‌ای رفتار کنیم که دور از ادب و لطایف نباشد؛ زیرا اگر اخلاق به کلیات توجه دارد، ادب به جزئیات و نکات ریز و جزیی رفتاری ما اشاره می‌کند و می‌کوشد بهترین و کامل‌ترین نوع رفتاری را به ما بیاموزد. از طرف دیگر قرآن و اسلام به ما می‌آموزد که در برخورد با گروه‌ها و طیف‌های مختلف انسانی و اجتماعی چه برخورد و معاشرتی را متناسب با آن طیف برگزینیم که در مطلب پیش‌رو به این گروه‌های اجتماعی اشاره شده‌است. اتمام مکارم اخلاق در معاشرت اجتماعی یکی از روایات معتبر و مشهور از پیامبر (ص) بر این نکته تأکید می‌کند که بعثت من برای اتمام مکارم اخلاقی است. آن حضرت (ص) می‌فرماید: انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق و محاسنها؛ من جز برای اتمام مکارم اخلاقی و محاسن آن برانگیخته نشده‌ام. (بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۴۰۵؛ و نیز ج ۸۴، ص ۳۲۵، حدیث ۱۴؛ و نیز ج ۱۰۳، ص ۲۳۷) خداوند نیز پیامبرش را به خلق عظیم می‌ستاید (قلم، آیه ۴) که بیانگر تحقق همه مکارم اخلاقی در تمامیت آن در خود آن حضرت (ص) می‌باشد، بر همین اساس است که ایشان از سوی خداوند به عنوان اسوه حسنه و کامل برای همه بشریت معرفی شده‌است. (احزاب، آیه ۲۱) اتمام مکارم اخلاقی به معنای توجه به همه نکات و لطایف ریز اخلاقی است که در اصطلاح از آن به آداب یاد می‌شود. آداب در حقیقت تحقق عینی و عملی فضایل اخلاقی در منش و کنش و واکنش‌های شخص با همه جزئیات و لطائف آن با توجه به مقتضیات و شرایط خود و دیگری است. بر همین اساس آموزه‌های اسلامی در شکل وحی و روایات، به بیان جزئیات و لطائف معاشرت اجتماعی نیز پرداخته‌است تا این گونه آداب معاشرت را نیز به مؤمنان بیاموزد و بهترین و کامل‌ترین شکل معاشرت را با توجه به مخاطب بیان کند. در آیات قرآن، از مؤمنان خواسته شده با توجه به شرایط سنی، علمی، جنسی و حتی مسئولیت‌ها و نقش‌های اجتماعی و نیز موقعیت اعتقادی و دوستی و دشمنی افراد، معاشرت داشته باشند. از این رو، معاشرت با کودکان غیر از معاشرت با نوجوانان و جوانان یا بزرگسالان است؛ چنان‌که معاشرت با مردان با معاشرت با زنان متفاوت خواهد بود و همین تفاوت‌ها را نیز می‌توان میان معاشرت با جاهلان و عالمان شناسایی کرد؛ چنان‌که معاشرت با دوستان خوب و بد یا خویشان مؤمن و کافر یا منافق و مانند آن متفاوت است. خداوند در آیه ۵۴ سوره انعام و ۳۴ فصلت و نیز آیات ۱ تا ۵ سوره حجرات و آیه ۲۲ سوره کهف بیان می‌کند که پیامبر (ص) تحت تعلیم مستقیم خداوند در کیفیت رفتار با مردم بوده‌است. در آموزه‌های اسلامی به همه این تفاوت‌ها و ریزه‌کاری‌ها و نکات لطیف و دقیق اشاره شده و از مؤمنان خواسته شده تا آن را از خدا (نور، آیات ۲۷ و ۲۸) و پیامبر (ص) بیاموزند و به کودکان خویش نیز تعلیم دهند. (نور، آیات ۵۸ و ۵۹؛ لقمان، آیات ۱۷ و ۱۹) معاشرت میان افراد یک جامعه با توجه به سنخیت و تناسبی است که میان آنان وجود دارد. این همان معنای کبوتر با کبوتر، باز با باز، کند هم جنس با هم جنس پرواز می‌باشد. از این رو می‌فرماید، کسانی که کافر باشند، با اشخاص اغواگر و متناسب با روحیات و شخصیت خود معاشرت پیدا کرده و بدان‌ها مبتلا می‌شوند. (فصلت، آیه ۲۵؛ و نیز مجمع البیان، ج ۹ و ۱۰، ص ۱۵) به هر حال، در معاشرت‌های اجتماعی و همنشینی با افراد می‌بایست به آداب آن ملتزم بود تا روابط اجتماعی در سلامت کامل تحقق یابد و افراد از این معاشرت در بهترین شکل از آن بهره‌مند شوند؛ زیرا بهره‌گیری از اتمام مکارم اخلاقی موجب می‌شود تا شخصیت انسانی به سوی ربانی شدن حرکت کند و در این چارچوب شکل گیرد. تأکید قرآن و آموزه‌های اسلام بر آداب معاشرت از آن روست که آثار و تأثیرات مثبت و منفی شگرفی در شخصیت و سرنوشت انسان به جا می‌گذارد. (فصلت، آیه ۲۵) لزوم توجه به تفاوت‌ها در معاشرت با توجه به آنچه گفته شد روشن می‌شود که می‌بایست در معاشرت به همه این تفاوت‌ها به عنوان آداب معاشرت توجه داشت؛ زیرا توجه به این تفاوت‌ها افزون بر اینکه شخصیت اجتماعی انسان را بهبود می‌بخشد و سازه‌های شخصیتی او را کامل تر می‌سازد، موجب می‌شود تا ارتباط وی با مردم در شکل مناسبی سامان یابد و آثار و برکات آن در زندگی‌اش نمودار شود. در اینجا به بخشی از تفاوت‌های معاشرتی با گروه‌ها و طبقات سنی و اجتماعی و علمی و مانند آن پرداخته می‌شود تا این معنا روشن شود. ۱. معاشرت با اهل باطل: یکی از آداب معاشرت که در قرآن به آن توجه داده شده‌است، مبتنی بر اصول اعتقادی است. تفاوت‌های اعتقادی عامل اصلی در تنظیم مناسبات و ارتباطات در اسلام مطرح است؛ زیرا این تفاوت‌ها موجب می‌شود که سبک زندگی افراد از هم متمایز شود. بر این اساس، لازم است که انسان مؤمن و جامعه ایمانی، روابط خویش را در چارچوب اعتقادات تنظیم کند. قرآن فرمان می‌دهد تا نوع تعامل مؤمنان با کافران، مشرکان، اهل کتاب و منافقان متفاوت باشد. بر همین اساس هر گونه معاشرت و همنشینی میان مؤمنان و کافران و اهل باطل نه تنها توصیه نشده بلکه به عنوان معاشرتی ناروا حرام دانسته و از آن بازداشته شده‌است. (مدثر، آیات ۴۱ تا ۴۵) ۲. معاشرت با اهل کتاب: اهل کتاب به دو دسته حربی و غیر حربی معرفی می‌شوند. روابط میان مؤمنان و اهل کتاب حربی، ناروا و حرام و وعده آتش دوزخ بدان داده شده‌است، اما روابط با اهل کتاب غیر حربی می‌بایست به گونه‌ای باشد که به اسرار جامعه اسلامی آگاه نشوند و روابط با آنان به گونه‌ای دوستانه و گرم نباشد به گونه‌ای که شخص از آنان تاثیربپذیرد و موجبات خروج از صف مؤمنان فراهم آید. (مائده، آیه ۵۱) البته مسلمان می‌تواند از خوراکی اهل کتاب بهره برد و با آنان معامله داشته باشد (مائده، آیه ۵؛ زبده البیان، ج ۲، ص ۷۹۸) مسلمانان در روابط با اهل کتاب غیر حربی مأمور به عفو و مدار با آنان هستند (بقره، آیه ۱۰۹) ولی اگر اهل کتاب افراد استهزاگر باشند و عقاید و رفتار مسلمانان را به تمسخر گیرند، هر گونه معاشرت با آنان ممنوع است. (مائده، آیات۵۷ و ۵۸) چرا که بغض و کینه برخی از اهل کتاب نسبت به مسلمانان خود مانع جدی در معاشرت و روابط دوستانه با آنان است. (آل عمران، آیات ۱۱۳ تا ۱۱۹) ۳. معاشرت با بدعت‌گذاران: در هر جامعه‌ای گروه‌هایی هستند که بر خلاف نص قانونی و رسمی، قوانین و مقررات دیگری را وضع می‌کنند که اینان به عنوان بدعت‌گذار شناخته می‌شوند. از نظر آموزه‌های قرآنی، هر گونه معاشرت با بدعت‌گذاران و قانون سازانی که به تخریب اعتقادات و گفتمان رسمی جامعه می‌پردازند ممنوع است. از این رو خداوند معاشرت با سامری را جایز ندانسته و برای قطع ارتباط وی با جامعه آن زمان، وی را تبعید کرده‌است. (طه، آیات ۸۸، ۹۵ و ۹۷) از آیه ۱۴۰ سوره نساء نیز برمی‌آید که معاشرت با بدعت گذاران و گناهکاران حرام و ممنوع است. (التبیان، ج ۳، ص ۳۶۲) ۴. معاشرت با بیگانگان: بیگانگان به معنای کافران و دشمنان، افرادی هستند که ارتباط با آنان می‌تواند جامعه اسلامی را با خطر مواجه سازد. از این رو خداوند هر گونه معاشرت و روابط دوستانه با بیگانگان را ممنوع و حرام کرده‌است. (آل عمران، آیه ۱۱۸) البته اگر شرایط اقتضا کند که روابط موجود باشد، این روابط هرگز نباید صمیمانه و دوستانه باشد به گونه‌ای که آنان از موقعیت و وضعیت و اسرار مسلمانان و جامعه اسلامی آگاه شوند؛ زیرا این گونه معاشرت‌ها می‌تواند زمینه‌ساز اخلال در جامعه و نفوذ آنان در جامعه اسلامی باشد. (همان) ۵. معاشرت با خدمتکاران: در معاشرت با زیردستان و خدمتکاران افزون بر حفظ حریم‌ها و حرمت باید به این نکته توجه داشت که معاشرت نباید دور از احترام نسبت به آنان باشد؛ بنابراین، تلاش شود که معاشرت نیکو و همراه با احترام نسبت به آنان انجام گیرد. (یوسف، آیات ۱۷ تا ۲۱) از آیات ۶۰ تا ۶۴ سوره کهف بر می‌آید که خوردن غذا با خدمتکاران و بردگان امری ارزشمند است؛ زیرا بنابر برخی از تفاسیر مراد از جوان در این آیات خدمتکار حضرت موسی (ع) بوده‌است. در ادبیات عربی به شخص خدمتکار گرچه پیر باشد فتی و جوان خطاب می‌شود. (التبیان، ج ۷، ص ۶۸) ۶. معاشرت با خویشان: در معاشرت با خویشان مانند همه افراد دیگر، آنچه اساسی و اصل است، توجه به اعتقادات و اعمال است. بر این اساس، روابط با خویشان همانند هر گروه دیگر می‌بایست در این چارچوب تعریف و تنظیم شود. از خویشان کافر و ناباب و فاسق پرهیز شود. هر چند که در آیه ۲۱ سوره رعد و ۲۶ سوره اسراء، بر معاشرت و همنشینی با خویشان تأکید و توصیه شده‌است، ولی در آیات دیگر این چارچوب مورد تأکید قرار گرفته‌است که نمی‌توان مدعی ایمان شد در حالی که با خویشان کافر و دشمن معاشرت داشت. (مجادله، آیه ۲۲) بنابراین، معاشرت با خویشان زمانی مطلوب و رواست که از اهل ایمان باشند. در این معاشرت‌ها نیز می‌بایست برخورد محترمانه و نرم و دلپذیر حتی با خویشانی داشت که خواهان چیزی از ارث می‌شوند (اسراء، آیات ۲۶ و ۲۸؛ نساء، آیات ۸ و ۹؛ توبه، آیه ۲۳) در معاشرت با خویشان مسلمان و مؤمن باید با نرمی و محترمانه برخورد کرد. اگر این خویشاوندی در سطح برادری باشد می‌بایست آداب به شکل بهتر و نیکوتری مراعات شود. ۷. معاشرت با جاهلان: جاهل در فرهنگ قرآنی به دو معنای فاقد عقل و فاقد علم آمده‌است. البته بیشترین کاربردهای این واژه نسبت به کسانی است که از عقل خویش بهره نمی‌گیرند و آن را دفن کرده‌اند. در اصول کافی باب عقل و جهل وضع شده تا جهل را در برابر عقل تبیین کند. از نظر قرآن، کسانی که ایمان نمی‌آورند، انسان‌های فاقد عقل و جاهل در برخورد با این افراد جاهل که مردمانی بد زبان و زشت کار هم هستند و هیچ گونه هنجارها را نمی‌پذیرند و به هیچ ارزش و آدابی پایبند نیستند، می‌بایست با خوش گفتاری، برخورد نیک و سعه صدر برخورد کرد. (مریم، آیات ۴۳ و ۴۷؛ قصص، آیه ۵۵) چنین شیوه ای می‌تواند هم آنان را بیدار کند و هم از شرور و آفات بی‌عقلی آنان در امان ماند. جاهلان علمی و عقلی، رفتارهای نامناسبی دارند، هر گونه کوتاهی در حوزه اخلاق علمی و رفتاری می‌تواند آنان را گستاخ‌تر کرده و زمینه بی‌احترامی به مؤمن را فراهم آورد. خداوند گاه به مؤمنان هشدار می‌دهد که به خدایان باطل جاهلان اهانت نکنید تا آنان به خداوند اهانت روا ندارند. در آیه ۶۳ سوره فرقان به مؤمنان توصیه می‌کند در پاسخ اهانت‌های کافران و جاهلان، با آنان دهن به دهن نشوند بلکه با احترام و گفتن سلام از آنها دوری گزینند و آنان را در موقعیتی قرار دهند که دیگر نتوانند به اهانت و توهین اقدام کنند. ۸. معاشرت با والدین (پدر و مادر): هر چند که در همه معاشرت‌ها اصل اساسی مبتنی بر اعتقادات است، ولی در روابط با والدین و معاشرت با ایشان، نکته ظریفی و یک استثناء و یک استثنا مورد توجه قرار گرفته‌است. به این معنا که حتی اگر والدین کافر بودند باید نسبت به آنان احسان روا داشته شود و کلمه و سخن آزار دهنده ای چون اف به آنان گفته نشود. اما این بدان معنا نیست که انسان زمانی که این معاشرت موجب فریفتگی او به کفر آنان می‌شود یا زمینه انجام فسق و مانند آن را فراهم می‌آورد در معاشرتش با پدر و مادر کافر و مشرک جانب احتیاط را مراعات کند. (توبه: آیه ۲۳) ۹. معاشرت با دوستان: دوستان به دو دسته خوب و بد تقسیم می‌شوند. از نظر قرآن انسان موجودی اجتماعی است و از نظر عاطفی نیازمند دوستانی است که با آنان معاشرت داشته باشد. اما می‌بایست در انتخاب دوست توجه داشته باشد و با هر کسی معاشرت نکند. در قرآن آمده‌است که انسان با دوستان مؤمن خود در قیامت نیز معاشرت خواهد داشت (زخرف، آیات ۶۶ و ۶۷) اما با دوستان ناباب باید ترک معاشرت کند؛ زیرا این معاشرت تأثیر جدی در سرنوشت و زندگی او خواهد گذاشت و سعادت و شقاوت او را تعیین می‌کند. (صافات، آیات ۴۰ تا ۵۷ و نیز فرقان، آیات ۲۷ تا ۲۹) ۱۰. معاشرت با زنان و جنس مخالف: هر چند که معاشرت با جنس مخالف به دو شکل محرم و نامحرم تعریف شده‌است، ولی در آیاتی از جمله ۲۲۹ و ۲۳۱سوره بقره از مؤمنان خواسته شده تا در معاشرت با جنس مخالف از نامحرم، در چارچوب عرف پسندیده و شناخته شده جامعه اسلامی عمل شود. بر این اساس، هر گونه معاشرت بیرون از چارچوب عرف و معروف، ناروا دانسته شده‌است. از آنجا که معاشرت در حد اختلاط میان زنان و مردان زمینه‌ساز بی عفتی و فساد اخلاقی و جنسی می‌شود (احزاب، آیه ۵۳) از معاشرت‌ها و مراودات بی‌مورد نهی شده‌است. (یوسف، آیه ۳۰) و در صورت نیاز به معاشرت‌های معروف و شناخته شده، لازم است که همراه با حجاب و عفت باشد تا زمینه پاکیزگی و سلامت روح فراهم شود (احزاب، آیه ۵۳) و در هنگام سخن گفتن نیز به گونه ای عمل شود که تحریک آمیز نباشد و مرد و زن از هر گونه گفتار هوس‌انگیز و تحریک کننده اجتناب ورزند .(احزاب، آیه ۳۲) بنابراین، فرستادن جملات عاشقانه و پیام‌های کوتاه از طریق ابزارهای کنونی نیز که موجب تحریک جنسی و هوس‌انگیز می‌شود ناروا و حرام است. البته خداوند در آیاتی از جمله ۶۹ تا ۷۲ سوره هود و ۲۴ و ۲۹ سوره ذاریات معاشرت زنان با مردان در قالب پذیرایی و گفتگوی متعارف و پسندیده را جایز و روا دانسته‌است، ولی نباید هرگز در این معاشرت‌ها از حد نیاز و مجاز و عرف خارج شد. ۱۱. معاشرت با رهبران: در معاشرت با رهبران باید بسیار مراعات آداب کرد و از هر کاری که به دور از ادب و احترام باشد پرهیز کرد. خداوند توجه به آداب معاشرت و رعایت آن را در برخورد و دیدار با حاکمان و رهبران دینی که دارای جایگاه ویژه ای هستند لازم و ضروری دانسته‌است (حجرات، آیات ۲ تا ۷) و در آیه ۶۳ سوره نور نیز خواهان نگهداری حرمت و احترام رهبری جامعه اسلامی و مراعات آداب در معاشرت با آنان شده و آن را امری لازم و پسندیده و بایسته دانسته‌است. ۱۲. معاشرت با گناهکاران و بدکاران: هر گونه معاشرت با ظالمان و ستمگران ممنوع و حرام است. (انعام، آیه ۶۸) اما معاشرت با فاسقان امری ناخوشایند و مکروه است و اگر مؤمنی با فاسقی معاشرت دارد می‌بایست مراعات احتیاط و هوشیاری را کند؛ زیرا این معاشرت‌ها تأثیر منفی به جا می‌گذارد و آدمی را نسبت به هنجارشکنی بی‌تفاوت می‌سازد. (مائده، آیات ۲۵ و ۵۷ و ۵۹ و حجرات، آیه ۶) اما معاشرت با مجرمان و گنهکاران (نساء، آیه ۱۴۰) و نیز با منافقان و استهزاکنندگان مؤمنان حرام و ممنوع است. (همان) ۱۳. معاشرت با همسر: معاشرت با همسر می‌بایست در چارچوب مهر و محبت و مبتنی بر احسان و نیکوکاری باشد. (نساء، آیات ۱۹ تا ۲۱) ۱۴. معاشرت با مترفان: معاشرت با مترفان و روابط نزدیک با آنان مورد مذمت و ملامت خداوند در قرآن قرار گرفته‌است. (کهف، آیه ۲۸) در آیات قرآن دربارهٔ معاشرت با گروه‌های دیگر اجتماعی نیز مطالبی بیان شده‌است که از جمله می‌توان به معاشرت با همسایگان و مهمانان و موارد دیگر اشاره کرد. از آنجا تفصیل کامل و جامع همه مطالب و مسائل این حوزه دراین مقال نمی‌گنجد به همین مقدار بسنده می‌شود. ]]> پیام مهتاب Sun, 05 Jul 2020 05:49:46 GMT http://www.payam-aftab.com/fa/doc/news/93307/اقسام-معاشرت-های-اجتماعی-نگاه-قرآن کمیسیون حقوق بشر: نیروهای امنیتی مسئول حملهٔ مرگبار در ولسوالی «سنگین» هستند http://www.payam-aftab.com/fa/doc/news/93312/کمیسیون-حقوق-بشر-نیروهای-امنیتی-مسئول-حمله-مرگبار-ولسوالی-سنگین-هستند کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرد که حملات راکتی نیروهای امنیتی در پاسخ به حملات جنگ‌جویان گروه طالبان سبب تلفات غیرنظامیان در ولسوالی سنگین ولایت هلمند شده‌است. کمیسیون مستقل حقوق بشر در اعلامیه‌ای که شب گذشته (شنبه ۱۴ سرطان)  منتشر کرد، به نقل از گفته‌های قربانیان، شاهدان، متنفذان محلی، نهادهای صحی، نهادهای مدنی و اعضای شورای ولایتی هلمند نوشت که سه مرمی «سلاح ثقیله» در این رویداد از سوی نیروهای امنیتی شلیک شده‌است. کمیسیون مستقل حقوق بشر با اشاره به اینکه در این حمله ۲۷ نفر کشته و ۳۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند، آن را نقض حقوق بشردوستانهٔ بین‌المللی خواند و از حکومت افغانستان خواست که آن را با تشکیل یک هیئت بی‌طرف و قابل اعتماد مردم به‌صورت همه‌جانبه بررسی کند. این کمیسیون ضمن تأکید بر اینکه عاملان این حمله باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرند و عدالت برای قربانیان آن به‌گونهٔ کامل تأمین شود، گفت که حکومت افغانستان باید اطمینان دهد تا چنین قضایایی دوباره رخ ندهد. کمیسیون مستقل حقوق بشر از طرف‌های درگیر در جنگ نیز خواست که قواعد و مقررات حقوق بین‌الملل بشردوستانه را رعایت کنند و با احترام‌گذاری به حق حیات شهروندان، افراد، مکان‌ها و تأسیسات غیرنظامی را هدف قرار ندهند. این کمیسیون از گروه طالبان هم خواست که برای کارکنانش زمینهٔ تحقیق بیشتر و مشاهده و بررسی محل رویداد را فراهم کند. روز دوشنبهٔ هفته گذشته (۹ سرطان/تیر) در پی حملات راکتی و انفجار موتر بمب‌گذاری شده در بازار کهنهٔ ولسوالی سنگین هلمند به غیرنظامیان تلفات سنگینی وارد شد. ]]> سیاسی و امنیتی Sun, 05 Jul 2020 05:10:11 GMT http://www.payam-aftab.com/fa/doc/news/93312/کمیسیون-حقوق-بشر-نیروهای-امنیتی-مسئول-حمله-مرگبار-ولسوالی-سنگین-هستند پرده‌برداری از جنایت بزرگ بن سلمان http://www.payam-aftab.com/fa/doc/news/93306/پرده-برداری-جنایت-بزرگ-بن-سلمان درحالی‌که اسناد و شواهد موجود نشان‌دهنده نقش پررنگ و خاص بن سلمان در صدور دستور قتل و مثله کردن جسد «جمال خاشقچی» نویسنده منتقد سعودی داشته و دارد، مقامات رژیم سعودی با همکاری حامیان آمریکایی، صهیونیستی و اروپایی این رژیم سعی در کتمان حقایق مربوط به این جنایت آشکار دارند. آغاز دادگاه غیابی متهمان قتل خاشقچی درترکیه دادگاه بررسی جنایت سعودی‌ها علیه جمال خاشقچی، به‌صورت غیابی برگزار شده و احمدالاسیری، معاون سابق اطلاعات عربستان و سعود القحطانی، از مشاوران سابق ولیعهد عربستان از مظنونان هستند. آنکارا از دولت عربستان خواسته تا این مظنونان را مسترد کند و آن‌ها در ترکیه که محل وقوع جرم است، محاکمه شوند. اما ریاض از این درخواست تبعیت نکرده‌است. این دادگاه غیابی امید تازه‌ای برای خدیجه چنگیز، نامزد جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار مخالف سعودی است که از برقراری عدالت برای وی لحظه‌ای درنگ نکرده‌است. وی در بیانیه‌ای مکتوب برای CNN نوشت: من از تمامی راه‌های قانونی برای مسئول دانستن قاتلان جمال خاشقچی استفاده می‌کنم و تا زمانی که برای او عدالت را اجرا نکرده‌ام دست برنمی‌دارم. قاتلان جمال و آن‌هایی که دستور قتلش را دادند تاکنون از عدالت گریخته‌اند. من امیدوارم که این پرونده جنایی در ترکیه به کشف بقایای جسدش، شواهد علیه قاتلان و شواهد دربارهٔ آن‌هایی که در این قتل دست داشتند، بینجامد. اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل نیز در این دادگاه حاضر است تا از خدیجه چنگیز حمایت کند. در جلسه اول دادگاه خاشقچی چه گذشت؟ در ابتدا «خدیجه چنگیز» نامزد نویسنده مقتول عربستانی در مقابل دادگاه حاضر شد و گفت که «سعود القحظانی» مشاور سابق دیوان پادشاهی سعودی و از نزدیک‌ترین افراد به «محمد بن سلمان» و متهم ردیف اول این ترور فجیع، بارها فرزند «جمال‌خاشقچی» را به اخراج از کار تهدید کرده بود تا شاید برروی پدرش برای توقف انتشار مقاله‌های ضد دولتی تحت‌فشار بگذارد. «یاسین اقطای» مشاور اردوغان و دوست نزدیک «جمال خاشقچی» نیز به‌عنوان شاهد دیگر گفت که خاشقچی به او گفته بود برای این‌که نوشته‌هایش را متوقف کند یکی از فرزندانش تهدید و از کار اخراج شده بود. او افزود: «خاشقچی به من گفته بود که حوادث یمن و اتفاقاتی که در این کشور می‌افتد، او را مجبور به نوشتن مقالات انتقادآمیز از حکومت سعودی کرده بود. ازنظر او حکومت سعودی مردم عربستان را مجبور کرده بود تا در ماجرای یمن صرفاً دنباله‌رو حکومت باشند.» نگهبان کنسولگری عربستان در استانبول نیز به قاضی گفت که در روز قتل، کنسول سعودی از او خواسته بود تا مرخصی گرفته و به خانه برود. احتمال تکرار جنایت بن سلمان یک چهره مخالف سرشناس عربستانی که در کانادا در تبعید زندگی می‌کند، اظهار کرد که اخیراً مقام‌های کانادایی به او هشدار دادند که عربستان او را به‌عنوان «هدف بالقوه» سوءقصد تعیین کرده‌است. عمر عبدالعزیز ۲۹ ساله، فعالی که دارای ارتباطی نزدیک با جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار به قتل رسیده در کنسولگری عربستان در استانبول بوده، به گاردین گفت: اعتقاد دارد که جانش در معرض خطر است و کانادایی‌ها اطلاعات معتبری دربارهٔ برنامه احتمالی حمله به او در دست دارند. این ویدئو بلاگر و فعال مخالف عربستانی که در توییتر حدود نیم‌میلیون دنبال کننده دارد، علناً دربارهٔ مبارزه‌اش با پروپاگاندای حکومت عربستان و استفاده این حکومت از ترول‌های اینترنتی در توییتر صحبت کرده‌است. در سال ۲۰۱۸ پژوهشگران در شرکت سیتیزن‌لب در دانشگاه تورنتو که به بررسی جاسوس‌افزارها می‌پرداختند، به عبدالعزیز گفتند که به باور آن‌ها تلفن همراه او توسط شبکه‌ای مرتبط با حکومت عربستان هک شده‌است. در زمان وقوع این هک، عبدالعزیز دارای ارتباط منظمی با جمال خاشقچی، ستون نویس واشینگتن‌پست بود. بعد از هک شدن او چند عضو خانواده عبدالعزیز و دوست وی در عربستان دستگیر شدند. به‌رغم این‌که عبدالعزیز سال‌هاست در تیرراس اقدامات محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان قرار دارد اما هشدار اخیر نشان از وجود تهدید جانی معتبری علیه اوست. افشاگری بولتون در خصوص قتل خاشقچی «جان بولتون» مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در کتاب جدیدش به شرح انگیزه دفاع رئیس‌جمهور این کشور از ولیعهد عربستان سعودی در ماجرای قتل «جمال‌خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا پرداخته‌است. به نوشته پایگاه «میدل ایست‌آی»، در کتاب بولتون آمده‌است، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بیانیه‌ای جنجالی در حمایت از «محمدبن‌سلمان» منتشر کرد تا اذهان عمومی را از رسوایی دخترش «ایوانکا ترامپ» منحرف کند. ایوانکا ترامپ در آن زمان از طریق حساب شخصی خود صدها ایمیل به کارکنان کاخ سفید و مقامات دولتی فرستاده بود که نقض قوانین اسناد فدرال محسوب می‌شود. بولتون به نقل از ترامپ نوشت: «اگر شخصاً این بیانیه را بخوانم ماجرای ایوانکا را پوشش می‌دهد. این کار (توجهات) را از ایوانکا منحرف می‌کند.» به گفته بولتون، انحراف افکار عمومی از رسوایی ایوانکا به‌قدری برای ترامپ مهم بود که علی‌رغم بیانیه آژانس اطلاعات مرکزی (C I A) درخصوص دست داشتن بن‌سلمان در قتل خاشقچی، از وی درخصوص این اتهامات دفاع کند. این در حالی بود که علاوه بر سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، گزارش پزشکی قانونی سازمان ملل نیز حاکی از این بود که «شواهد قابل اتکایی» درخصوص دست داشتن بن‌سلمان و دیگر مقامات ارشد سعودی در قتل خاشقچی وجود دارد. فشار سعودی‌ها بر فرزندان و خانواده خاشقچی روزنامه واشینگتن‌پست مقاله‌ای را از عبدالله العوده، پژوهشگر سعودی منتشر کرد که در آن دربارهٔ عفو قاتلان جمال خاشقچی توسط فرزندانش صحبت می‌کند. عبدالله العوده، پسر سلمان العوده، مبلغ سعودی که در بازداشت به سر می‌برد در این مقاله نوشت: دادگاه عالی عربستان و وزیر دادگستری سابق این کشور قبلاً اذعان کردند که بر اساس قانون عربستان این نوع قتل حتی از سوی خانواده مقتول قابل عفو نیست. وی گفت: خانواده جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که به دست تیم عربستان در کنسولگری این کشور در استانبول ترور شد با دیگر خانواده‌های عربستان که با فشارها و ارعاب وحشتناکی از سوی مقامات عربستان مواجهند، تفاوتی ندارد. مقامات عربستان از خانواده‌های فعالان و نویسندگان عربستانی پناهنده در خارج به‌عنوان گروگان برای ترساندن مخالفان استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به بازداشت سعد الجبری، افسر سابق سازمان اطلاعات و مشاور سابق محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان که سال ۲۰۱۷ به کانادا پناهنده شد، اشاره کرد. ]]> بین‌الملل Sun, 05 Jul 2020 04:47:03 GMT http://www.payam-aftab.com/fa/doc/news/93306/پرده-برداری-جنایت-بزرگ-بن-سلمان ترامپ: هدف معترضان پایان دادن به آمریکاست http://www.payam-aftab.com/fa/doc/news/93305/ترامپ-هدف-معترضان-پایان-دادن-آمریکاست حمله شدید ترامپ در «مونت راش مور» بار دیگر به معترضان علیه نژادپرستی نظام‌مند در این کشور ثابت کرد رئیس‌جمهور آمریکا سبد رأی خود را براساس تفرقه‌افکنی و ایجاد دوقطبی بین سیاه‌پوستان و سفیدپوستان تنظیم کرده‌است. در حالی که بومیان منطقه داکوتای جنوبی با حضور در نزدیکی محل سخنرانی ترامپ به سیاست‌های نژادپرستانه او اعتراض کردند اما ترامپ با حمله به معترضان هدف نهایی آنها را پایان دادن به آمریکا بیان کرد.  دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه روز استقلال این کشور با حضور در پارک ملی «مونت راش مور» در ایالت داکوتای جنوبی ضمن سخنرانی در تجمع کم‌تعداد حامیانش، مخالفانش را به باد انتقاد گرفت. ترامپ در این سخنرانی در اظهاراتی کم‌سابقه ضمن انتقاد شدید از معترضانی که قصد تخریب مجسمه‌های کنفدراسیون را دارند، آنها را به تلاش برای سرنگونی «انقلاب آمریکایی و ایجاد تغییرات ساختاری در این کشور» متهم کرد. ترامپ در جمع طرفدارانش افزود: این یک فاشیسم جدید چپگرای افراطی است. اگر با زبان آنها صحبت نکنید، خواسته‌های آنها را عملی نکنید و برخلاف میل آنها اقدام کنید، سانسور خواهید شد، در فهرست سیاه قرار می‌گیرید، تحت تعقیب قرار گرفته و مجازات می‌شوید. وی در ادامه گفت: اشتباه نکنید، این انقلاب فرهنگی چپگرا با هدف سرنگونی انقلاب آمریکا طراحی و برنامه‌ریزی شده‌است. هدف نهایی معترضان پایان دادن به آمریکاست. تحلیلگران معتقدند سخنان ترامپ در دامنه کوه راش مور ۴ماه مانده به روز انتخابات با هدف تأثیر مستقیم بر رأی‌دهندگان سفیدپوست صورت گرفته‌است. رئیس‌جمهور آمریکا بشدت به معترضان تبعیض‌نژادی در این کشور تاخت. اعتراض‌های سراسری علیه نقض حقوق بشر و تبعیض‌نژادی سیستماتیک در آمریکا پس از قتل شهروند سیاه‌پوست آمریکایی که در ششم خردادماه رخ داد، همچنان در سراسر آمریکا جریان دارد که به زیر کشیدن نمادهای تبعیض‌نژادی و مجسمه‌های مقامات آمریکایی مروج برده‌داری، یکی از اقدامات آنها بوده‌است. در مقابل اما ترامپ بشدت با این اقدام مخالف است و تأکید کرده اقدام‌کنندگان علیه مجسمه‌ها و اماکن تاریخی تا ۱۰ سال زندان محکوم شوند. * بی‌توجهی ادامه‌دار ترامپ به کرونا اما یکی از نکات قابل توجه در مراسم سخنرانی ترامپ، بی‌توجهی وی و کمپین انتخاباتی‌اش به توصیه‌های مقام‌های ارشد بهداشتی آمریکا دربارهٔ خطرات برگزاری تجمعات انتخاباتی به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا بود. خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به این مسئله نوشت: «سخنرانی و آتش‌بازی در کوه راش مور در حالی انجام شد که همه‌گیری (کرونا) بیش از ۱۳۵۰۰۰ آمریکایی را کشته‌است. رئیس‌جمهور برای جلب جمعیت انبوهی از هواداران به سراسر کشور رفته‌است؛ هوادارانی که اغلب آنها ماسک نمی‌زنند و به دستورالعمل‌های بهداشتی برای حاضر نشدن در تجمعات بزرگ توجهی نمی‌کنند». همزمان با این سفر انتخاباتی ترامپ، کارزار او ابتلای «کیمبرلی گایلفویل» یکی از اعضای کمیته جمع‌آوری حمایت مالی از کارزار ترامپ و از نزدیکان دونالد ترامپ جونیور (پسر ارشد ترامپ) به ویروس کرونا را تأیید کرد. به گفته رئیس کمیته تأمین مالی کارزار ترامپ، گایلفویل و پسر ارشد ترامپ خود را در قرنطینه قرار داده و حضور در تجمعات و برنامه‌ها را لغو کرده‌اند. از دیگر موضوعات مورد توجه در مراسم سخنرانی ترامپ حضور کم طرفداران وی در سخنرانی بود. گزارش‌های محلی تصاویری را به نمایش درآورده‌اند که نشان می‌دهد صندلی‌های سالنی که قرار بود دونالد ترامپ در آن سخنرانی کند پر نشده بود و طبقه بالایی سالن تقریباً خالی ماند. این اتفاق در گردهمایی ترامپ در اوکلاهما و تسالا هم رخ داد و جمعیت اندکی برای حضور در سخنرانی وی خود را به سالن رسانده بودند. * درگیری پلیس آمریکا با معترضان بومی در آستانه حضور دونالد ترامپ در داکوتای جنوبی برای بازدید از «یادبود ملی کوه راش مور»، همچنین سرخ‌پوستان آمریکایی در اعتراض به غصب سرزمین اجدادی‌شان تجمع کردند اما این تجمع با دخالت نیروهای پلیس و دستگیری معترضان مواجه شد. معترضان بومی با حضور در جاده منتهی به محل سخنرانی برای تقریباً ۳ تا ۴ ساعت آن را مسدود کرده بودند و پلیس برای بازکردن مسیر از گاز فلفل علیه معترضان استفاده کرد. قبل از عبور ترامپ از این بزرگراه تعدادی از معترضان دستگیر شدند. معترضان و سرخ‌پوستان آمریکایی پلاکاردها و بنرهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «شما در یک زمین سرقت شده حضور دارید» و «برتری‌طلبی سفیدپوستان را برچینید». پارک ملی مونت راش مور، یک یادبود ملی در ایالت «داکوتای جنوبی» است و روی کوهی در آن چهره ۴ رئیس‌جمهور اسبق آمریکا حک شده‌است. این یادبود که در سال ۱۹۲۵ میلادی رونمایی شد، در زمین‌های سرخ‌پوستان قبیله «لاکوتا» قرار دارد. روزنامه یواس‌ای تودی در مصاحبه با یکی از معترضان بومی در این باره نوشت: معترضان می‌گویند این منطقه با عنوان «بلک هیلز» برای بومی‌های آمریکا مقدس است، در حالی که سیاست‌های دولت ترامپ علیه منافع بومی‌ها و سایر گروه‌های اقلیت است. «فردی لانگورث» یکی از اعضای قبیله «لاکوتا» در این باره گفت: مشکل موجود در آمریکا فراتر از رئیس‌جمهور فعلی این کشور است اما ترامپ به عنوان کاتالیزور عمل کرده‌است. او افزود: «یا به حق موجودیت ما احترام بگذارید یا با مقاومت ما روبه‌رو شوید. ما مثل آدم‌های یتیمی هستیم که در شب گریه می‌کنیم و تا زمانی که صدای‌مان را بشنوند به سر و صدا کردن ادامه خواهیم داد». به گزارش این روزنامه، منظور این معترض از به کار بردن عبارت «یتیم»، همه مردمان بومی آمریکا هستند که چندین نسل آنها تحت تأثیر معاهدات نقض‌شده توسط ایالات متحده قرار گرفته‌اند. * ادامه قهر نظرسنجی‌ها با ترامپ  هفته‌نامه نیوزویک در گزارشی با اشاره به ادامه کمپین ترامپ با استراتژی نفرت‌پراکنی نوشت: در حالی که تنها ۴ ماه تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا باقی مانده‌است، رای‌دهندگان آمریکایی شرکت‌کننده در نظرسنجی‌ها، دونالد ترامپ را بدترین رئیس‌جمهوری آمریکا در ۳ دهه اخیر دانستند. ضعف عملکرد ترامپ در سیاست خارجی، عملکرد غیرقابل دفاع او در مهار شیوع کرونا، شیوه خشونت‌آمیز او در برخورد با اعتراضات مردمی و… از جمله دلایلی است که باعث شده مردم آمریکا در نظرسنجی او را بدترین رئیس‌جمهوری کشورشان در ۳ دهه اخیر بدانند. در نظرسنجی‌های منتشر شده توسط ریل‌کلیرپالیتیکس، بایدن با اختلاف ۳/۹ درصد، از رقیب خود جلوتر است. هر چند در این میان برخی دیگر از نظرسنجی‌ها از جمله یواس‌ای تودی/ سافولک پیشگامی بایدن از ترامپ را با اختلاف ۱۲ درصد نشان می‌دهند. به این ترتیب که بایدن با کسب ۵۳ درصد آرا در برابر ترامپ با ۴۱درصد رای قرار دارد. ]]> بین‌الملل Sun, 05 Jul 2020 04:44:26 GMT http://www.payam-aftab.com/fa/doc/news/93305/ترامپ-هدف-معترضان-پایان-دادن-آمریکاست ​خشم عراقی‌ها از توهین سعودی به آیت‌الله سیستانی http://www.payam-aftab.com/fa/doc/news/93304/خشم-عراقی-ها-توهین-سعودی-آیت-الله-سیستانی الشرق‌الاوسط پس از حذف کاریکاتور در بیانیه کوتاهی در توضیح این کاریکاتور ادعا کرد که قصد آن توهین به مرجعیت نبود بلکه قصدش نشان دادن دخالت‌های ایران در امور داخلی عراق بوده‌است! هرچند این اولین باری نیست که رسانه‌های سعودی با گستاخی تمام، به نمادهای دینی و ملی عراق توهین می‌کنند؛ چندی پیش نیز یک رسانه سعودی فرمانده شهید ابومهدی المهندس را تروریست خوانده بود. موج محکومیت‌ها هادی العامری، رئیس ائتلاف پارلمانی الفتح بی‌احترامی این روزنامه سعودی به مرجع عالی شیعیان عراق را محکوم کرد. احمد الاسدی یکی از نمایندگان پارلمان عراق نیز این اقدام روزنامه سعودی را بیانگر آن دانست که اقدام علیه مراجع همچنان موضع حاکم بر تفکر عربستان سعودی است. نصر الشِمَرّی، سخنگوی رسمی جنبش نجباء نیز در پیامی در توئیتر با اشاره به اینکه مواضع ضد شیعی آل‌سعود و دیگر مزدوران آمریکا و اسرائیل پدیده عجیبی نیست، گفت: «سعودی‌ها همان کسانی هستند که خون پاک مسلمانان را به ناحق ریخته‌اند.» وی در ادامه این پیام توئیتری نوشت: «توهین و تعرض آن‌ها به مرجعیت دلیل واضحی بر احساس تلخ شکست در برابر اقدامات حکیمانه و مستحکم مرجعیت دینی است که همه دسیسه‌های تکفیری آنان را به شکست کشاند.» علی الاسدی، رئیس شورای سیاسی جنبش نجباء دلیل اصلی توهین روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط به مرجعیت دینی را فتوای مهم مرجعیت که به ایجاد حشدالشعبی منجر شد، برشمرد. الاسدی با تأکید بر محاکمه این روزنامه و بستن دفتر آن در عراق تصریح کرد که این فتوا رؤیاهای تکفیری‌ها و حامیان آمریکایی و صهیونیستی آن را ناکام گذاشت و خاک و ناموس عراق را حفظ کرد. همچنین نخست‌وزیر سابق عراق عادل عبدالمهدی که به دنبال خواست آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجع عالی دینی عراق در هشتم آذر ۹۸، از پست نخست‌وزیری استعفا کرد و دولت وی تا تعیین نخست‌وزیر جدید در ۱۸ ثور/اردیبهشت ۹۹ عهده‌دار پیشبرد امور بود، پس از دو ماه روز گذشته در دفاع از مرجعیت عالی دینی عراق سکوت خود را شکست و تصریح کرد: رسانه‌های سعودی دست از فتنه‌انگیزی و نفرت‌پراکنی بردارند. عبدالمهدی، در واکنش به کاریکاتور موهن که ایشان را عامل تفرقه و ضد حاکمیت ملی در عراق معرفی کرده‌است، گفت: روزنامه سعودی و هر آن کس که در پی این روزنامه است، به جای فتنه‌انگیزی و نفرت‌پراکنی، بهتر است از تلاش‌های عراق برای مبارزه با داعش و سازندگی در کشور حمایت کند. وی با بیان اینکه نخستین بار نیست که این روزنامه و رسانه‌های مشابه آن به عراق، مقدسات و رهبران آن اهانت می‌کنند، ادامه داد: به شدت با کاریکاتور موهن به مقام مرجعیت عالی دینی و ملت عراق مخالفیم. این نشان می‌دهد که این نشریه همچنان خط مشی تفرقه‌انگیزی را دنبال می‌کند. عبدالمهدی خاطرنشان کرد: عقلا باید خطر این خط مشی تحریک آمیز فرقه‌ای را که در طول سال‌های گذشته علیه عراق دنبال کرده‌اند و عراق بر آن بارها پیروز شده‌است، درک کنند. نخست‌وزیر پیشین عراق تأکید کرد که پیروزی بر گروه تروریستی داعش به برکت فتوای جهاد کفایی بود که آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجع عالی دینی عراق صادر کرد و همه ملت عراق از آن تبعیت کردند و با وحدت ملی، پیروزی بزرگی برای عراق، منطقه و همه جهان رقم زده شد. عبدالمهدی از این رسانه سعودی و دیگر رسانه‌های مشابه خواست که به جای اهتمام به تحریک‌های فرقه‌ای به امور مهم‌تری مانند جلوگیری از دخالت‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی در امور داخلی کشورهای منطقه و حضور نظامی بیگانه تحمیل شده بر این کشورها اهتمام ورزند. عبدالمهدی توقف جنگ در یمن، مقابله با معامله قرن و سیاست‌های رژیم صهیونیستی در الحاق کرانه باختری، برقراری صلح در سوریه، لیبی و مقابله با تحریم‌های مستقیم و غیرمستقیم علیه کشورهای منطقه و تلاش برای تنش‌زدایی در روابط سعودی با کشورهای ترکیه، ایران و قطر را از تفرقه‌انگیزی در عراق مهم‌تر خواند. در همین حال هشتگ «#السعودیه_قذاره_شرق_الاوسط» روز جمعه و شنبه در رأس ترندهای برتر در شبکه‌های مجازی عراق قرار گرفته‌است. شکایت کانون وکلای نجف کانون وکلای نجف اشرف از تشکیل یک تیم حقوقی برای شکایت از روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط به دلیل توهین به مرج عالیقدر شیعیان این کشور خبر داد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری المعلومه، علی الشیبانی، رئیس کانون وکلای نجف اشرف در بیانیه‌ای در واکنش به توهین شرم‌آور روزنامه سعودی الشرق الاوسط به آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق اظهار کرد: به شدت توهین آشکار روزنامه وهابی الشرق‌الاوسط به مرجعیت عالیقدر از طریق انتشار یک کاریکاتور اهانت‌آمیز از ایشان را محکوم می‌کنیم. وی گفت: این اقدام بیانگر کینه عمیق این «روزنامه زرد» نسبت به ملت عراق است. الشیبانی ادامه داد: پس از دفاع مرجعیت از عراق و ناکام ماندن طرح‌های بزرگ برای اشغال عراق مانند داعش، اکنون می‌بینیم که این روزنامه بار دیگر با توهین به مرجعیت به تمامی طیف‌ها و قشرها ملت عراق توهین می‌کند. در این بیانیه آمده‌است: ما این اقدام را محکوم می‌کنیم و علیه افرادی که این روزنامه را اداره می‌کنند و کسانی که این کاریکاتور اهانت‌آمیز را ترسیم کرده‌اند، اقدامات قضایی را آغاز خواهیم کرد و تیمی از وکلا در این زمینه تشکیل می‌شود. عقب‌نشینی؛ محور مذاکرات در واشینگتن کمیته روابط خارجی در پارلمان عراق اعلام کرد عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی محور مذاکرات مصطفی الکاظمی در واشینگتن خواهد بود. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری المعلومه، عامر الفایز، عضو کمیته روابط خارجی در پارلمان عراق گفت: سفر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به آمریکا در راستای دستورکار وی برای سفر به کشورهای همجوار و برخی کشورهای اتحادیه اروپا است. هدف این سفرها ارتقای روابط میان عراق و این کشورها برای همکاری اقتصادی و امنیتی است. وی افزود: محور مذاکرات الکاظمی در واشینگتن عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق است. این مذاکرات در واقع تکمیل مذاکراتی است که چند هفته پیش در این باره در بغداد برگزار شد. قرار است الکاظمی طی ماه جاری میلادی به واشینگتن برود. ]]> بین‌الملل Sun, 05 Jul 2020 01:28:42 GMT http://www.payam-aftab.com/fa/doc/news/93304/خشم-عراقی-ها-توهین-سعودی-آیت-الله-سیستانی